گیاهان زینتی

نحوه تکثیر زامفولیا

زاموفیلیا گیاهی زیبا و پر طرفدار است که امروزه کاربرد زیادی در دکوراسیون دارد و نگهداری از آن در داخل منزل، زیبایی خانه را دو چندان می‌کند. علاوه بر مقاومت بالا و نگهداری آسان، تکثیر زاموفیلیا نیز بسیار آسان اما زمانبر است.

روش تکثیر زاموفیلیا همانند دیگر گیاهان از 3 طریق تقسیم ریزوم ها (غده)، قلمه زدن زاموفیلیا، تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه یا همان قلمه ی ساقه می‌باشد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید در ابتدا آنها را بدانید.

1. تکثیر زاموفیلیا از طریق تقسیم ریزوم ( غده ): 

اولین و راحت ترین راه برای تکثیر هرگیاهی از طریق ریشه گیاه هست، گیاه زاموفیلیا هم از این قاعده و قانون مستثنی نیست، برای دستیابی بهاین منظور مراحل ذیل را انجام دهید:

  1. در ابتدا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریزم های آن را به کمک یک چاقوی تیز از هم جدا کرده و به چند قسمت تقسیم کنید.
  2. هر قسمت باید دارای ریزوم و شاخه باشد.
  3. کاملاً مواظب باشید به ریزوم گیاه هیچ آسیبی وارد نشود.
  4. ریزوم را به گلدان جدید با زهکش مناسب انتقال بدید و اطراف گیاه رو با خاک مخصوص پر کنید.
  5. در 90% مواقع این روش به نتیجه دلخواه می‌رسد.

تکثیر زاموفیلیا از طریق ریزوم

                            تکثیر زاموفیلیا از طریق ریزوم

2. تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه : 

تکثیر گیاه زاموفیلیا معمولاً از طریق برگ انجام می‌شود و این روش خیلی متداول نیست. این روش بسیار زمان بر است و باید صبر و حوصله به خرج دهید تا ساقه ها ریشه دهند اما خود ساقه ها به تنهایی می‌توانند منظره ی زیبایی را ایجاد کنند.

  1. در قدم اول چند ساقه را از گیاه اصلی جدا کنید. بهتر است این ساقه ها خیلی بلند نباشند. سپس برگ های نیمه ی بالایی قلمه ای که جدا کرده اید را بکنید تا گیاه بیشتر انرژی خود را صرف ریشه دهی کند. این برگ ها را هم می‌توانید نگه دارید و به روش دیگری که در پایین خواهیم گفت آن ها را تکثیر کنید.
  2. قلمه هایی که از گیاه اصلی جدا کرده اید را داخل آب بگذارید و مطمئن شوید که در نور مستقیم آفتاب و محیطی گرم قرار دارند. همچنین توجه کنید که لازم به پر کردن ظرف آب قلمه ها نیست و اندکی آب در آن باشد تا جایی که چند سانتی متر از قلمه ها را بپوشاند، کافی است. آب را هر 2 هفته یکبار عوض کنید و مجدد از آب بدون کلر یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.
  3. توجه داشته باشید که دمای آبی که قلمه ها را در آن قرار می‌دهید با دمای اتاق یکسان باشد. بعد از گذشت حدود 6 – 9 ماه این قلمه های بلند ریشه می‌دهند. صبور باشید و از آن به خوبی نگه داری کنید تا ریزوم های زیبای زاموفیلیا را ببینید.
  4. بعد از قلمه دار شدن ریشه ها صبر کنید تا آنها بزرگتر شوند و طولشان تا حداقل 7 سانتی متر برسد. در نهایت می‌توانید قلمه ی ریشه دار شده را به صورت گیاهی مستقل درون گلدانی جدید بکارید.

تکثیر زاموفیلیا در آب

 

تکثیر زاموفیلیا از ساقه

3. تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ:

قلمه ی برگ زاموفیلیا از دیگر روش های تکثیر این گیاه است که مانند 2 روش قبلی زمان بر است و ممکن است حدود یک سال طول بکشد. برای قلمه گرفتن برگ به روش زیر عمل کنید :

  • برگ های زاموفیلیا را دقیقا از قسمتی که به ساقه متصل است جدا کنید و بگذارید چند ساعت در هوای آزاد باشد تا محل بریدگی خشک شود.
  • برگ هایی که جداکرده اید را داخل ترکیبی از خاک مرطوب قرار دهید. از ترکیب‌های مختلفی به این منظور می‌توان استفاده کرد مثلاً ترکیب کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ + شن و یا پیت ماس + شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار باشد می‌توان استفاده کرد.
  • تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

     

  • می‌توانید روی قلمه ها را برای حفظ رطوبت هوا و رشد بهتر قلمه ها با پلاستیکی شفاف بپوشانید. روی پلاستیک چند سوراخ جهت تهویه هوا ایجاد کنید.
  • پس از گذشت مدتی ساختار های غده ای شکل در قسمت پایینی برگ درون خاک شکل می‌گیرد. این عمل ممکن است حدود 6 – 7 ماه به طول بیانجامد.

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

 

  • رویش ساقه جدید از قلمه برگها نیز چند ماه زمان نیاز دارد. به بیان دیگر تکثیر این گیاه از طریق قلمه‌های برگ حتی می‌تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد.
  • پیدایش ساقه جدید از برگ نشان دهنده رشد خوب ریشه است و در اینصورت می‌توانید گیاهان را به گلدانی جدید منتقل کنید.
  • تکثیر زاموفیلیا

     

1 دیدگاه در “نحوه تکثیر زامفولیا

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *